Rätt person till rätt utbildning?

Har hunnit filosofera sedan jag skrev förut, på olika utbildningar. Det finns alltid en "bättre" och stekigare variant av utbildningar, och har alltid funnits. Se till högstadiet, jag gick i musiklass från årskurs 4-9, inte ett dugg ballt. Vi var esteter, och hade bra betyg. Inte riktigt hela sanningen, vi tog oss in via ett musikprov och förtjänade därför vår plats i klassen med eller utan bra betyg. Visserligen har jag alltid lyckats få bra betyg - om jag verkligen velat men under högstadiet var det aldrig min prioritet plus att jag aldrig klädde mig som en estet, bortsett från en mindre revolt i 8an som jag snabbt klev ur. Tillbaka till ämnet, när jag sökte till gymnasiet var det lite tuffare att ex läsa till frisör. Mycket för att det var höga intagningspoäng, men också för att det var feminint och faktiskt lite coolt att bli frisör. Det tyckte jag med, utbildningen var inte alls så glammig som jag hade trott utan mer svår, idag jobbar jag ju inte som frisör och det säger en del. Det är lika svårt idag att ta sig in på programmet, vilket jag tycker är synd eftersom jag förmodligen tog platsen från någon med mindre höga betyg men som verkligen brann för yrket. Sen har vi bygg, det var till en början en utbildning som alla killar sökte till - för att det var enkelt och ledde till jobb. Men idag ser det annorlunda ut, det har blivit en stekig linje som är svår att ta sig in på. Intagningsprov skulle kanske sitta på sin plats här? Alla glidarkillar kanske inte är ämmade för att snickra eller jobba som målare. Jag kommer även ihåg att media, och sam-media var poppis på "min tid".. och omvårdnadsprogrammet var för dom som inte visste vad dom skulle göra, eller inte hade höga betyg nog för något annat, samma med barn och fritid. Men idag är det dom yrkena som är poppis, det är sjukt svårt att ta sig in på sjuksköterskeprogrammet på universitetet och Socionom är ännu svårare, såklart för att jag ska in där. Nu tappade jag tråden.. men det känns som vissa söker en utbildning för att den är populär och lite "glammig" istället för att se till vart utbildningen verkligen leder, jag har vänner som läser likvärdiga program vars klasskompisar höjer på ögonbrynen när man säger ordet "ångest" .. det skrämmer mig en aning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0