Jag fick en idé.

För er som går på universistet så får man efter varje kurs göra en kursutvärdering, med andra ord fylla i ett papper om hur kursens innehåll har varit, bra eller dåligt, vad ska bli bättre osv. Eftersom jag är tänkarnas drottning, så fick jag en brijant idé, varför inte göra en livsutvärdering på sig själv? Kanske inte med 5 veckors mellanrum, men kanske 6 månaders mellanrum. Där man går genom hur livet har varit, vad man varit nöjd med, inte nöjd med. Vad man vill ska bli bättre, vad man tycker har varit jätte bra. Utifrån det kan man ta tag i det som man inte trivts med, förändra det som varit dåligt. om inte annat ser man på längre tid om ett och samma problem håller i sig, och att man måste göra något åt det. Ibland kan det vara enklare att se det framför sig, för att få struktur. Jag gjorde något liknande för flera år sedan, men listade då istället dagarna efter givna kategorier, detta ska jag inte gå in på idag men jag vet ändå att det hjälpte att få ner det på papper.

Ex, mindre bra "Jag har haft dålig motivation i skolan och inte orkat läsa litteraturen som jag ska"
- Sätt undan dagar i veckan som du bara ska ägna åt att läsa, varför inte plugga med någon för att byta idéer?

Ex, "Jag är fortfarande onöjd med min kropp, skulle vilja gå ner x antal kilo"
- Köp ett träningskort och börja träna, se över din kost.

Ex, "Jag är i en relation som inte ger mig något"
-Dumpa killen, vännen eller what ever gå vidare mot nya mål.

Ex "Jag brottas med inre problem, alt ångest eller oro över livet"
- Ta kontakt med din vårdcentral för vidare kontakt till psykolog eller kurator, tro mig alla behöver det någon gång i livet, inget som säger att du är sjuk för det.

Ex "Jag är fortfarande arbetslös, jag kanske vill plugga? jag vet inte"
- Boka tid hos en studievägledare på universitetet eller komvux för vägledning.


Ja, ni förstår vart jag vill komma. Alla lösningar har man självklart inte,  men om man får ner dom på papper så är det lättare att komma framåt! Ta hjälp av andra, var aldrig rädd för det.



Kommentarer
Postat av: Elin

Smart!

2011-10-07 @ 10:28:00
URL: http://elinjohannaolivia.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mia Törnblom hann före dig ;)

Men det är en bra idé!

2011-10-07 @ 11:31:02
Postat av: Johanna svarar

Som jag nämnde hade jag själv provat gjort liknande, och då syftade jag faktiskt på Mia Törnbloms "jag är bra boken" men det var inte riktigt så jag menade. Hennes koncept är också skit bra! som går under kategorierna "bra, mindre bra, hjälp, och tacksamhet" (Detta visste du säkert redan) jag syftar mer på att göra en utvärdering, på hela livet. :)

2011-10-07 @ 20:21:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0