Drömmar och visioner

Satt i skolan igår och hamnade i ett "tänkarkoma" funderade på vart nutiden faktiskt tar mig, hur min framtid kommer se ut och vad jag sedan kommer göra. Jag har redan valt utbildningen som ska leda till mitt framtida yrke, jag kommer jobba med människor med psykisk ohälsa. Hur jag kommer jobba, vet jag inte än. Jag har fått höra flertal gånger att "den här utbildningen tror jag är som gjuten för dig" och det för att jag själv upplevt och gått genom en del duster i mitt liv men samtidigt för att jag alltid haft stor förståelse för andras känslor och tankar, trots att dom inte liknar mina egna. Jag håller med, men självklart är jag samtidigt lite rädd för vad som komma skall. Utbildningen verkar helt klar hur bra som helst, intressant, rolig och det känns liksom rätt för mig. Men vi har bara gått ca en vecka och jag börjar redan förstå att detta är en otroligt tungt ämne, jag har redan hunnit ta åt mig mycket av lektionerna och tankarna sätts i spinn med en gång. Att vara klar med sina egna demoner innan man påbörjar något sånt här är nog svårt, eftersom alla har sitt bagage och jag tror inte man någonsin blir helt klar med sig själv, snarare att man utvecklas ständigt och blir trygg i sig själv. Jag ser verkligen fram emot dom här 3 åren som nu ska passera, jag skulle vilja ha se en glimt redan nu på vart jag står när jag är klar, hur har jag utvecklats som person? vad är min drivkraft, och vad kommer jag jobba med? Time will tell.

Så till ytterligare en framtidsvision
, Jag har alltid varit intresserad av makeup. i skolan igår skulle vi göra övningar varav en bestod av att man skulle ställa sig i mitten av en ring och berätta vad man tyckte om/var intresserad av. Och det var det som kom upp i mitt huvud, makeup! Jag älskar att formge, arbeta fram skuggor, nyanser och vinklar. Jag tycker det är en häftig känsla att se en färdig makeup framför sig innan man sätter igång (när jag sminkar andra) för att sedan nå det resultatet. Jag har inga kunskaper mer än dom jag själv har lärt mig och läst mig till, jag har utbildning inom teatersmink men det är inte det jag är ute efter riktigt. Drömmen är att få gå en makeup-artist utbildning eller liknande där jag lär mig precis allt som jag sedan kan göra till mitt eget. Då kan jag även visa upp att jag faktiskt besitter kunskapen, och kan dra nytta av det. Jag skulle vilja jobba med make-up på sidan av, jag jobbar redan på en frisör/butik nu och känner att kontrasten mellan ämnet i skolan och här är bra! Det tillåter mig att jobba med två av dom saker jag verkligen brinner för, om än inte just hår men skönhet och det i form av makeup. Men när ska tiden finnas för detta? och inte prata om när ska det finnas pengar till att ta en sådan utbildning, dom är extremt dyra. Och är det värt det för att sedan använda utbildningen för en "hobby" eller på-sidan-av jobb. Kanske inte, men jag vill heller inte försumma det helt och hållet, det är faktiskt något jag är intresserad av och jag vill inte hämma mig själv för att utvecklas.

Och sen vill jag skriva... skriva skriva skriva, kanske en bok, kanske en krönika men något vill jag göra. Författare på sidan av kanske?

Mycket text i detta inlägg, men jag var tvungen att ventilera! Mycket kvar i mitt huvud som rör framtid, men det får räcka för den här gången :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0