Plastikkirurgi

Har druckit kaffe och kollat på efter tio med Malou, handlade om estetisk plastikkirurgi idag. Såg även programmet i veckan som handlade om en tjej som åkte till Polen och gjorde en bröstförstorning, hon vaknade aldrig ur narkosen och hamnade i koma på grund av hjärnskador om jag förstod det rätt. Hon överlevde, men har svåra hjärnskador och är inte längre som förr.. Det framgick att hennes man endast hade behövt lämna fram kreditkortet och fick kvitto så var allt klart, jag förstår inte hur det får gå till så?! Ingen försäkring, inga papper att skriva på etc.. Det är ju helt sjukt, jag skulle vänt i dörren om det var det enda dom behövde för att jag skulle operera mig. Jag vet själv vad ivrig man är, när man väl bestämt sig för att operera något man länge funderat på så jag klandrar inte någon för deras val, jag tycker bara det är så tragiskt att sådant får hända! Vad tycker ni om plastikkirurgi?

Idag disskuterades det varför man gör en operation för att förändra sitt utseende, borde man gå till en psykolog innan man tar beslutet att operera sig? vad finns det för risker, vad ska man vara uppmärksam på när det kommer till val av klinik och kirurg.. Jag var 20 år när jag gjorde min första bröstoperation, jag hade då funderat väldigt länge på detta och mått dåligt sedan puberteten. Med andra ord kände jag mig inte kvinnliga i mina små, i princip icke existerande bröst.. Jag hade ändå bestämt mig för att vänta tills jag fyllde 20 innan jag övervägde en operation, om det skulle vara så att jag "bara var sen".. och skulle komma ikapp. Det var svårt att hitta en bh som passade eftersom den minsta storleken var för stor, jag behövde väl egentligen ingen bh men den gjorde ändå så att dom såg lite större ut.. Jag skulle inte vilja påstå att jag fyllde en a-kupa när jag var fyllda 20 år. Bikini var inget jag någonsin ville klä mig i, då skulle det synas att den var för stor.. och "kuddarna" i bikinin blev som egna bröst och det var något jag skämdes över. Jag vill inte säga att jag var noga med att kolla efter fler alternativ till klinik, utan valde ganska direkt en känd klinik som jag visste vänner hade opererat sig på. Jag bokade tid, och åkte nervöst och förväntansfullt till Stockholm för en konsultation på Victoria kliniken. 14 dagar senare hade jag en tid för operation, väldigt märklig känsla att veta att om två veckor kommer jag ha ett par bröst! alla kläder jag kan köpa, alla bhar jag kan ha.. vad underbart att kunna titta sig själv i spegeln och känna att det stämde. Victoriakliniken var för mig ett bra val, Charles som utförde min operation fick mig att känna mig trygg, personalen var underbar och miljön likaså. Jag hade tur som faktiskt hamnade på en bra klinik, eftersom jag ändå hade såpass "brottom" när det väl gällde. Eftersom jag var så ung så försäkrade sig han sig om att jag hade tänkt på detta länge, han kändes erfaren vilket han självklart också var.

Dagarna efter operationen var omvälmande, jag minns att jag grät i bilen när mamma kom och hämtade mig vid tågstationen. Jag fick självklart sova över på kliniken en natt, och hade sällskap hem. Det var en obeskrivlig känsla att trots bandage, titta ner och se ett par bröst som stod ut från tröjan. Jag har nog aldrig upplevt en sån smärta förut, dom två första veckorna var ett riktigt helvete och jag sov större delen av tiden. Inte så konstigt eftersom det är ett stort ingrepp som verkligen utsätter kroppen för något den inte är van vid, det är ju inte naturligt att placera implantat under bröstmuskeln! Trots denna smärta, så tyckte jag ändå att det var värt varje krona! Det var en sjuk känsla att plocka av sig bandaget och faktiskt få se hur dom såg ut, började först skratta eftersom dom fortfarande var svullna, klarade mig dock utan vidare blåmärken. Charles som var min kirurg förespråkar naturligt resultat, därför hade jag ett anatomisk implantat vilket innebär att det är mer "droppformat" än runt, som gör att bröstet ser mer naturligt ut. Jag älskade mina nya bröst, och längtade efter att få använda en bh! den tiden kom, jag fick köpa min första riktiga bh och jag trivdes.. Jag har aldrig varit någon som gått med djupa urringningar, eller velat visa upp "klyftan" och det var jag heller inte efter operationen, det var något jag hade gjort för mig själv. För att göra en lång historia kort så valde jag ca 1 år efter operationen att göra ytterligare en operation då jag inte trivdes i dom anatomiska implantaten, utan eftersträvade istället en mer "rund" form. Charles var nöjd, och tyckte att resultatet var jätte fint eftersom hans vision var att brösten skulle se så naturliga ut som möjligt, och med det i åtanke var det absolut ett fint resultat. Inför andra operationen valde jag istället ett runt implantat, men eftersom jag också ville att mina bröst skulle sitta tätare så bytte jag även storlek, det var något jag var tvungen att göra eftersom mina bröst satt så långt isär från början så fanns det ingen naturlig klyfta. Han ansåg att det var alldeles för stort för min kropp och avrådde mig till att utföra operationen då jag i framtiden skulle kunna få ryggproblem, och inte minst att det skulle se onaturligt ut på mig som är såpass kort. Jag var dock fast besluten, trots hans råd. Han förstod samtidigt vad jag menade med mina önskemål, och utförde även den operationen väldigt bra! Jag har varit nöjd sedan dess, och som tidigare sagt så ångrar jag inte en dag att jag valde att operera mig, en stor tyngd försvann från mina axlar och jag upplevde att jag för en gångsskull kunde "börja leva" som jag ville.

Men om jag idag hade fått göra samma val hade jag inte lagt in lika mycket som jag gjorde då. Jag är idag väldigt nöjd med utseendet på mina bröst, och kunde inte vara mer nöjd med mitt val av klinik men eftersom jag har lagt in såpass mycket, så har jag problem med min rygg, axlar, nacke och bröstrygg, jag går på regelbunden massage och försöker underhålla ryggen med att träna men jag har fortfarande riktigt ont och det är en belastning i vardagen. Innan jag gjorde första operationen hade jag problem med att hitta en bh som passade, och kläder som satt bra.. Idag får jag köpa bhar på butiker där det är anpassat efter större byst, och jag har svårt att hitta kläder som passar då stramt tyg oftast inte funkar, och går jag upp i storlek så blir det för stort på andra ställen, material är avgörande för om jag överhuvudtaget kan få på mig plagget, det som i regel funkar är kläder som är gjorda i stretch över bysten. Det är många gånger som jag hittat en fin klänning, som jag inte ens får över brösten eller så sitter den helt fel om jag ens kan andas i den. Idag kan jag istället önska att jag hade mindre bröst, så att jag kunde ha den, den och den klänningen eller köpa en bh i en "normal" storlek. Absolut bekvämast är att använda sport-bhar utan bygel, som bara avbelastar ryggen och håller brösten på plats, eller ingen bh alls. Återigen vill jag säga inte ångrar mitt beslut att operera mig, men jag vill verkligen förespråka att tänka efter mer än en gång innan man väljer storlek, Det är inte kul att ständigt ha ont i ryggen, eller inte kunna ha på dig vad du vill.

Slutligen är det upp till var och en vad man väljer att göra med sin kropp, oavsett orsak. Det är din kropp, och ditt liv. Det kommer alltid finnas personer som är emot plastikkirurgi, jag är däremot tacksam över att det finns eftersom det verkligen förändrar livet för människor. Det är dock viktigt att vara noga med valet av klinik, och kirurg.



Kommentarer
Postat av: Elin

Tankeställare. Bra skrivet :)

2012-04-13 @ 18:21:34
URL: http://elinjohannaolivianelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0