Jaha..

Hade en föreläsning om stress idag, mycket som man redan hade ett humm om men samtidigt mycket som var intressant och nyttigt att veta, såväl för mitt kommande yrke men mycket för mig själv och dom runt omkring mig. Läste om ämnet i A-kursen (Psykologi) också, så nu kommer det förmodligen sätta sig ordentligt.

Stress alltså, Under föreläsningen satt jag och tänkte på hur mycket jag faktiskt kände igen mig själv i allt.. Symptom exempelvis, både känslomässiga och fysiska. Jag är nog alltid lite stressad, en viss mängd stress kan definitivt göra mig effektiv men linjen är tunn mellan bra och dålig stress. Arbetsbelastningen och antal timmar på jobbet denna månaden är hög, mycket att göra, arbeten, tenta etc. Men det känns som jag har det realtivt under kontroll, och vad jag har lärt mig så klarnar det med veckorna som går och sen står man där och så är månaden över! Det gäller att försöka tänka problemlösande, och planera istället för att få panik.. dock, detta jävla återkommande problem som det känns som jag alltid ältar. Pengar! Att klicka in på Nordeas internetbank ger mig ångest, och om kontot visar betyyyydligt mindre än väntat så är ångesten tooootal! visst, jag är student jag kan inte förvänta mig annat än att hushålla med mina pengar och skatta mig lycklig som har ett extrajobb, jag säger inte att jag aldrig har pengar för det stämmer inte.. Men att pengar, och ekonomi alltid ska vara en återkommande stress! Jag längtar tills den dagen jag har ett heltidsjobb som man kan luta sig tillbaka på.. Det kommer även bli mer än underbart att flytta ihop med min kärlek då det försvinner en hel del på min hyra. Jag vet, jag klagar men jag måste få skriva av mig.. Jag får se det såhär, den här månaden har jag utöver mina vanliga utgifter unnat mig två dagar i Stockholm med god mat, muséum m.m.. Ja, så får jag tänka och sen är det väl bara att bita i det sura äpplet, tänk vad mycket lättare det hade varit om man inte rökte.. BÖRJA ALDRIG RÖKA! Det är skrämmande vad mycket pengar man lägger på det, och snus för den delen eftersom jag var osmart och har börjat med båda en gång i tiden.

När ska man bli vuxen på riktigt? (Mamma, jag försöker!) haha !

Kommentarer
Postat av: mamma

du är duktig johanna o det blir bättre

2012-03-05 @ 22:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0