Köttfärsbiffar

Är riktigt nöjd över att jag lyckats lägga om mina matvanor såpass mycket som jag gjort, äter med andra ord oftare än förut. Frukost, (helst mellanmål som en banan) Lunch, mellanmål i form av en smörgås eller frukt. Middag, kvällsmat som oftast är något lätt och litet för att magen inte ska vara tom för många timmar under natten. Kunde gå måånga timmar mellan varje mål för bara några veckor sedan, idag skulle jag aldrig klara 10 tim utan mat - och det ska man heller inte göra. Detta var A och O för att hjälpa min mage att börja läka! Än är jag inte frisk, men jag hade varit ännu sämre idag om jag fortsatt som jag gjorde. Till middag idag gjorde jag köttfärsbiffar med fetaost, tog det jag hade hemma som var fetaost men smak av vitlök och örter. Jätte gott! Har inga mått utan det får man anpassa efter smak.

 

Köttfärs

1 Ägg

1 Gul lök

Salt

Peppar

Aromat

Grillkrydda, Jag använde CajP vitlök.

1 msk socker

Oatly matlagningsgrädde, ca 1 dl.

Djonsenap

 

 

Blanda ägg, senap, grädde och kryddor i en bunke. Tillsätt köttfärsen och blanda den med smeten, tillsätt därefter löken och sockret, till sist fetaosten. Rör runt så att allt blandat sig jämt med köttfärsen. Forma biffarna i handen och stek sedan på medelvärme ca 2-3 min på vardera sida. Ett tips, när sidorna på biffen börjar få färg så är det dags att vända. Till det hade jag hemmagjort potatismos, brunsås, lingonsylt och smörgåsgurka. Även gott med Keso :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0