Verktyg

När man mår dåligt eller har en sämre period och sedan börjar må bättre vill man inget annat än att fortsätta må bra, vi är alla olika känsliga för arbetsbelastningar och stress. Det finns dom som kör på utan att stanna upp och känna efter hur kroppen mår, man missar varningssignaler för när kroppen behöver varva ner och när stressen inte längre är positiv. Som jag sagt innan kan en liten del stress vara som bränsle, man jobbar mer effektivt. Jag kan säga att jag själv varit sådan förut, jag får mycket gjort och håller mina deadlines. På senaste har jag förstått att det inte håller i längden, det är ingen som orkar köra på i 110 allt för länge även om man tror att det går, tills den dagen det tar stopp.
 
Man vill som vän vara sina vänner tillags, man vill hitta på saker, hinna träffa dom du saknar, hålla kontakt och visa att man bryr sig. Detta resulterade sig i för mig att jag bokade mina veckor fulla med planer, det var inte sällan det hände att jag dubbelbokade för att jag glömt att jag redan hade planer. Det är liksom ingen vits med att ta en kaffe med 3 olika personer på en och samma dag, vänner handlar om kvalité och inte kvantitet. Hur mycket får man egentligen ut av den fikan? Hellre att man prioriterar en fikastund och att du kan vara helt närvarande. Det kunde gå dagar där jag glömde att äta för att jag var ute på vift och gjorde annat, jag menar inte att alla dagar varit hektiska men jag har velat mer än vad jag egentligen orkade och det har bitit mig i röven. Det har hänt för många gånger att jag har fått skriva tentor på mindre än 8 tim, läst och pluggat på jobbet och suttit långt in på natten för att hinna. Det är okej IBLAND, men det ska inte bli den standarden man lever efter. Jag tycker därför är viktigt att hitta verktyg som man kan använda sig av, signaler att lyssna efter. Att hitta sin egen nödbroms för att undvika den här stressen, oron och ångesten som många upplever. Här kommer några tips som jag försöker gå efter, det funkar inte alla gånger men det är bra att ha med i tankarna.
 
Tips:
  1. Ta aldrig på dig mer än vad du egentligen har tid med, eller vad du orkar. Det är OK att säga nej till ett arbetspass om du redan har jobbat mycket på senaste, behöver vila eller har andra planer.
  2. Sätt undan tid för dig själv, även om det är flera personer som drar i dig en fredagkväll och du känner dig trött, säg nej och ge dig själv dom timmarna till återhämtning. Egentid är viktigt!
  3. Planera din tid, skriv upp vad du har för planer i din kalender och se till att det är ett sunt schema. Om det känns för mycket att det inte längre känns kul, prioritera det som är viktigast för dig.
  4. Dammtussar under sängen, tvätt och disk är det ingen som har dött av men försök att hålla efter hemma så att DU trivs. Man mår bättre när det är ordning och reda runt om, men man ska heller inte göra hemmet till en stress som får dig att må sämre, gör något varje dag.
  5. Prioritera sömnen, om du har svårt att somna gå och lägg dig en timme tidigare för att kroppen ska kunna varva ner. Jag sover bättre när sovrummet är svalt, dämpa belysningen hemma i tid.
  6. Som alla redan vet, rör på dig så mår kroppen bättre. Jag rekomenderar Skivtång, och spinning.
  7. Ta hand om din kropp, unna dig en massage eller sätt undan tid där du pysslar om dig själv hemma, det kan vara enkla saker som att ta ett bad, peeling, ansiktsmask, ansa och färga ögonbrynen.
  8. När du känner att kroppen är trött, tillåt dig att vara trött och ge det kroppen behöver - återhämtning. Ta en sovmorgon, planera inte dagen eller ta en dag från jobbet eller skolan om det är möjligt.
  9. Ha en person du kan prata med, vill du inte gå till en psykolog eller kurator är det viktigt att kunna prata om sin oro och sina problem. Prata med någon du känner förtroende för!
  10. Bli vän med dig själv, det är okej att inte kunna prestera eller vara på topp hela tiden. Acceptera hur du fungerar och jämför inte dig själv med andra.
  11. Alltid försöka bevara hoppet om att en bättre tid kommer, tro på dig själv och umgås med dom du tycker om.
 Att tänka på:
  1. Inget känns kul längre, inte ens det som tidigare har fått dig glad, det mesta känns jobbigt.
  2. Sover mycket men blir aldrig pigg.
  3. Man känner sig överdrivet glömsk och virrig.
  4. Hjärtklappning och yrsel är tecken på stress.
  5. Oro och ökad ångest
  6. Svårt att ta sig upp på morgonen.
  7. Minskad eller överdriven aptit, man kanske tappar matlusten eller tröstäter.
  8. Lättirriterad.
  9. Lätt till gråt.
  10. Muskelvärk.
  11. Man Känner sig känslomässigt avtrubbad.
Varje varningssignal var för sig behöver nödvändigtvis inte betyda att du behöver ändra på något i ditt liv, men samtliga är obehagliga symtom som man inte ska ignorera. Känner du att livet går för fort, dra i bromsen och se över vad du kan göra för att underlätta för dig själv. Lättare sagt än gjort, med man är en bra bit på vägen om man gör sig själv medveten. Jag kan säga att jag själv inte är något proffs på det, det kommer man säkert aldrig att bli men att man åtminstone försöker är hälften vunnet. Något som man också ska tänka på är att du aldrig är ensam om något, det finns fler även om det är en lite tröst. Ett av mina mål är att kunna behärska detta så gott det går, ibland tillåter inte ekonomin att man är hemma, en tenta måste skrivas, disken måste diskas, kylskåpet är tomt. Det går inte att alltid att undvika, men som redan sagt så tror jag att det handlar om att planera sin tid och sätta sig själv i första rummet innan man är någon annan till lags, det är vi ganska dåliga på överlag tycker jag. Även jag själv! Men om man har riktiga vänner, så kommer dom finnas kvar.
 
Vill återigen understryka att det här är MINA tips, det ligger ingen studie bakom, jag har inga referenser utan utgår från hur jag tänker och vad jag har lärt mig. Sedan fungerar det inte för alla givetvis! Jag är inte där än, men det är dit jag strävar.
 
 
Ha en bra helg!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0