Alkohol

Vissa tar till alkoholen när man mår dåligt, för att helt enkelt supa bort ångesten. Dock blir det sju resor värre dagen efter när bakfyllan slår till istället, andra vågar inte dricka alkohol för att man förknippar det med dåliga upplevelser, man kanske fått ångestpåslag av att dricka. Jag har ingen negativ erfarenhet, mer än "vanliga" bakfyllor. Dock har jag fram tills resan i Spanien varit rädd för att dricka, har inte vågat dricka en droppe av något med alkohol i. Jag vet vilka områden alkohol påverkar i hjärnan, och då har jag fått känslan av att jag inte vill röra om där det behöver lugna ner sig, min största rädsla i världen är att tappa kontrollen. När man dricker förändras ju ändå ditt omdöme, även om du bara är salongsberusad så är du ändå lika "bedövad".. Den bedövade känslan förknippar jag snarare med att inte ha full kontroll över mig själv, och nästa rädsla blir ju då att det ska gå åt helvete i hjärnkontoret, att det ska spåra och bli värre än någonsin.
 
Jag har inte druckit mig full, eller druckit vin eller sprit överhuvudtaget sedan nyårsafton! Det var tätt efter nyår som jag blev dålig på riktigt. Dock tog jag någon öl i Spanien, för att det var gott och svalkande i solen med en skål nötter till.. Då gick det bra, jag tyckte inte att "ruset" (av en öl) var obehaglig. Men när jag tog en öl för att stressa ner i tentaplugget kände jag motsatsen, inte alls bra vilket fick mig att dricka flera glas vatten innan jag kom ner i varv igen. Ingen bra kombination med andra ord.. Därför har jag som riktlinje att bara dricka alkohol om det är något speciellt, det kan vara över en god middag med vänner, familj eller sambo, utomlands eller om man firar något. Då är stämningen rätt, och man umgås med folk man gillar och känner sig trygg med. Skulle jag bli mer galen än vad jag är så är jag iallafall i rätt händer, och sakta men säkert så kanske jag får bort rädslan helt. Det handlar om att bli motbevisad, att det faktiskt inte händer något som inte hänt förut. Samtidigt tänker jag inte stressa, utan tar det i min takt, jag klarar mig fint utan alkohol och har inte varit den som "tagit mig något" till maten mitt i veckan. Det är snarare rädslan som jag vill få bort, så att jag själv kan välja när jag vill dricka eller inte.
 
 
Gammal bild från kanske 2007? haha, på tal om fylla..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0